strona główna do góry kontakt Facebook

Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych

Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych
DKV

Francja – płaca minimalna dla kierowców – aktualizacja

Loi Macron: sposób postępowania TUTAJ

Zasady rozliczania francuskiej płacy minimalnej TUTAJ

Od 1 lipca zagraniczne firmy wykonujące przewozy na terenie Francji będą musiały płacić kierowcom przynajmniej 9,61 euro za godzinę. Tego dnia wchodzą w życie przepisy francuskiej ustawy Loi Macron. A wydane do niej rozporządzenie nakłada – poza poziomem wynagrodzenia – wiele wymogów dla przewoźników spoza Francji. Chodzi m.in. o obowiązek uprzedniego zgłaszania kierowców, posiadania nad Sekwaną przedstawiciela czy prowadzenia dokumentacji w języku Balzaca.

Maciej Wroński z organizacji Transport i Logistyka Polska alarmuje, że dla małych przedsiębiorców w praktyce oznacza to konieczność opuszczenia francuskiego rynku. Jeśli zaś chodzi o dużych, to stawia pod znakiem zapytania opłacalność ich działalności.

– Francja to kolejny po Niemczech kraj, który za pomocą protekcjonistycznych przepisów zamyka dla zagranicznej konkurencji rynek usług transportowych. Z tym, że w porównaniu z niemiecką ustawą o płacy minimalnej regulacje Paryża są jeszcze bardziej wyśrubowane – uważa Wroński. Przykład: za nieprzestrzeganie przepisów przewidziano sankcje nie tylko dla przewoźnika, lecz także dla zleceniodawcy. A to może odstraszać europejski biznes od współpracy z naszymi firmami.

Cały artykuł TUTAJ.

źródło: www.gazetaprawna.pl

Więcej informacji na temat płacy minimalnej we Francji TUTAJ.

____________________________________________________________________

Mimo negatywnego stanowiska Komisji Europejskiej Francja nadal chce – wzorem Niemców – uderzyć w polskie firmy transportowe. Francuski rząd już po raz drugi przeforsował bez głosowania w Zgromadzeniu Narodowym (16 czerwca 2015 r.) pakiet reform, który zakłada m.in. wprowadzenie minimalnej płacy dla zagranicznych – w tym polskich – kierowców ciężarówek.

Żeby uniknąć długiej debaty w Zgromadzeniu Narodowym, francuski rząd już po raz drugi w ciągu czterech miesięcy postanowił skorzystać ze skróconej procedury i zmusił niższą izbę parlamentu do przyjęcia bez głosowania kontrowersyjnego projektu ustawy w sprawie ożywienia gospodarczego.

Ta część projektu ustawy, która dotyczy płac zagranicznych kierowców ciężarówek, jest na razie bardzo nieprecyzyjna. Obserwatorzy sugerują, że to celowy zabieg. Szczegóły zostaną zawarte dopiero w dekrecie aplikacyjnym w ten sposób, by próbować ominąć zastrzeżenia Komisji Europejskiej. Wielu komentatorów podkreśla, że rząd chce za wszelką cenę uspokoić rodzimych transportowców, którzy coraz bardziej skarżą się na „nielojalną” konkurencję firm z Polski i innych krajów, które proponują tańsze usługi. Związkowcy grożą, że jeżeli zapowiadane przez francuskie władze dyspozycje nie wejdą w życie, to zaczną blokować drogi w całym kraju. Nowe przepisy w sprawie płacy minimalnej, która we Francji wynosi ponad 9,61 euro brutto za godzinę, mają dotyczyć zagranicznych – w tym polskich – kierowców ciężarówek, głównie w przypadku kabotażu, tzn. sytuacji, kiedy załadunek i rozładunek transportowanego towaru odbywa się we Francji. Cały artykuł TUTAJ.

 

do góry | strona główna | kontakt
2007 - 2017 © ZSPD