strona główna do góry kontakt Facebook

Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych

Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych
DKV

Ryczałt za nocleg dla kierowców za spanie w kabinie dozwolony

Choć przepisy UE nie przewidują obowiązku płacenia kierowcom za spanie w kabinie, to nie zabraniają też ustanawiania przez państwa regulacji korzystniejszych dla pracowników.

Tak wynika z odpowiedzi Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na zadane przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia pytanie prejudycjalne. Zostało ono sformułowane na kanwie jednej z kilku tysięcy spraw, w których kierowcy występują przeciwko firmom transportowym z roszczeniami o wypłatę zaległych ryczałtów za noclegi w kabinach ciężarówek. Fala takich roszczeń zalała sądy po uchwale Sądu Najwyższego (II PZP 1/14), z której wynikało, że zapewnienie kierowcy miejsca do spania w kabinie ciężarówki nie jest równoznaczne z zapewnieniem bezpłatnego noclegu.

Unia nie zabrania

Rozporządzenie WE nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego zezwala kierowcom na odbieranie dobowych i skróconych tygodniowych odpoczynków w kabinie pojazdu wyposażonego w odpowiednie miejsce do spania. Dlatego w postępowaniu dotyczącym ryczałtów, które toczy się przed wrocławskim sądem, pełnomocnicy pozwanej firmy zwrócili się do sądu o zadanie pytania TSUE, czy art. 8 ust. 8 tego rozporządzenia stoi na przeszkodzie uregulowaniom rozporządzeń ministra pracy i polityki społecznej, które nakazują wypłatę ryczałtu noclegowego nawet wtedy, gdy przewoźnik zapewnił pracownikowi miejsce do spania w kabinie samochodu.

Kolej na TK i ustawodawcę

W tej sytuacji wszystko wskazuje na to, że kwestię ryczałtów rozstrzygnie Trybunał Konstytucyjny, bowiem przepisy ich dotyczące zostały zaskarżone przez związek pracodawców Transport i Logistyka Polska.

– Mnie to rozstrzygnięcie TSUE specjalnie nie zaskoczyło ani też nie zmartwiło. Opieramy naszą strategię rozwiązania problemu ryczałtów przede wszystkim na wykazaniu niekonstytucyjności polskich przepisów, a nie na niezgodności z prawem europejskim – mówi Maciej Wroński, prezes TLP.

– Najwięcej zyskał na postanowieniu TSUE nasz ustawodawca. Po pierwsze pewność, że możemy dla kierowców wprowadzić takie regulacje, po drugie – że muszą to być warunki określone przepisami prawa krajowego, w jakich kierowca może się domagać zwrotu kosztów noclegu. W mojej ocenie takich regulacji cały czas brakuje, a odesłania zawarte w ustawie o czasie pracy kierowców do kodeksu pracy, a następnie do rozporządzeń przeznaczonych dla pracowników sfery budżetowej nie tworzą jasnej, precyzyjnej konstrukcji prawnej dla przedsiębiorców – mówi Iwona Szwed z biura prawnego Arena 561.

Jej zdaniem orzeczenie powinno przyspieszyć prace nad nowelizacją ustawy o czasie pracy kierowców. – Jednocześnie należałoby przeanalizować uwagi TSUE i ponowić pytanie w innej sprawie, aby uzyskać precyzyjną granicę między dozwolonym odpoczynkiem w kabinie, de facto bezpłatnym dla pracownika, a podstawą do roszczenia pieniężnego z tego tytułu – dodaje prawniczka.

źródło: www.gazetaprawna.pl

do góry | strona główna | kontakt
2007 - 2017 © ZSPD