strona główna do góry kontakt Facebook

Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych

Zachodniopomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych
DKV

KE odrzuciła protest 11 krajów w sprawie pracowników delegowanych

Komisja Europejska odrzuciła protest jedenastu krajów, w tym Polski, w sprawie delegowania pracowników. Nie udało się więc państwom Europy Środkowo-Wschodniej zablokować przepisów.

Bruksela zapowiada dalsze prace nad zmianami w dyrektywie, które – jak podkreśla rząd w Warszawie – są niekorzystne dla polskich firm.

Chodzi o przedstawione w marcu propozycje KE, które mogą uderzyć w polskie firmy, zwłaszcza budowlane, działające na rynku unijnym. Polscy przedsiębiorcy uważają, że pomysły, jakie forsuje Bruksela, znacznie podniosłoby ich koszty i co za tym idzie obniżyły konkurencyjność.

Dziś firmy delegujące swoich pracowników do pracy za granicą muszą im zapewnić jedynie płacę minimalną kraju goszczącego. Tymczasem projekt KE zakłada, że pracownik wysłany przez pracodawcę do innego kraju UE na pewien czas powinien mieć prawo do takiego samego wynagrodzenia, jak pracownik lokalny, a nie tylko do płacy minimalnej.

(…) „Żółtą kartkę” wobec propozycji KE zgłosiły parlamenty Polski, Bułgarii, Czech, Danii, Estonii, Chorwacji, Węgier, Łotwy, Litwy, Rumunii i Słowacji.

(…) Jest jeszcze możliwość zablokowania przepisów, kiedy zajmą się nimi unijne państwa, ale będzie to bardzo trudne.

Więcej na stronie Polskiego Radia

_________________________________________________________________________

Dyskusja ws. płacy minimalnej w Niemczech i Francji odbyła się w Luksemburgu 7 czerwca br. podczas spotkania unijnych ministrów odpowiedzialnych za transport na wniosek Polski, która sprzeciwia się pomysłom władz w Paryżu i Berlinie. Poparło nas kilkanaście krajów.

Polska uważa, że pomysły Francji i Niemiec dzielą unijny rynek, a na kierowców ciężarówek nakładają biurokratyczne wymogi, które są zbyt kosztowne. Część firm upadnie, bo nie będą w stanie ponosić tych kosztów. – Jeśli wyeliminujecie naszych kierowców, kto będzie woził towary również po Waszych drogach? We Francji i w Niemczech nie znajdzie się tylu kierowców, by obsłużyć cały ruch towarowy, w przypadku wyeliminowania kierowców z państw wschodnich – mówił podczas dyskusji w Luksemburgu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

(…) Do krajów Europy Środkowo – Wschodniej dołączyły także Hiszpania, Portugalia, oraz Irlandia i skrytykowały Francję i Niemcy za wprowadzanie regulacji na poziomie krajowym, które niszczą europejską jedność.

W sumie 14 państw zaapelowało do Komisji Europejskiej, aby pilnowała spójności jednolitego rynku. Francję i Niemcy podczas debaty w Luksemburgu poparły oficjalnie Szwecja, Dania, a także Belgia.

Decyzję Komisji Europejskiej w sprawie przepisów o niemieckiej płacy minimalnej poznamy w ciągu tygodni, nawet dni – ujawniła w Trójce komisarz UE Elżbieta Bieńkowska.

Na nowe niemieckie prawo w sprawie płacy minimalnej poskarżyło się 17 krajów – mówiła w Trójce  Elżbieta Bieńkowska, unijna komisarz UE do spraw rynku wewnętrznego i usług. Komisarz ds. rynku wewnętrznego i usług powiedziała, że ten problem tylko tytułowany jest jako przepisy o płacy minimalnej. Zastrzegła, że KE jest za ideą europejskiej płacy minimalnej. – Tu jednak mówimy o całym pakiecie dodatkowych obciążeń administracyjno-biurokratycznych dla zagranicznych przedsiębiorców przejeżdżających przez Niemcy – wyjaśniła.

Więcej na stronie Polskiego Radia

Wspólny sprzeciw wobec dyrektywy o delegowaniu pracowników

 

do góry | strona główna | kontakt
2007 - 2017 © ZSPD